امروز سه شنبه 1403/08/01 :: تعداد کل بازدید 645750 مرتبه :: کاربران انلاین 28 نفر

نکاتی که باید بعد از عمل بینی انجام دهیم

بيمار گرامی / همراه عزيز : باسلام و آرزوی سلامتی شما

با مطالعه نوشتار حاضر با مراقبت های بعد از عمل بینی  آشنا می شوید.

 

کمپرس سرد تا ۴۸ ساعت اول (قبل از در آوردن تامپون ها) هر دو ساعت یکبار به مدت ۲۰ دقیقه روی کبودیها و کمپرس گرم ۴۸ ساعت دوم (بعد از در آوردن تامپونها) برای کم کردن کبودی وتورم به همان صورت استفاده گردد.

داروهای تجویز شده توسط پزشک مرتب مصرف شود و از مصرف داروهای اضافی خودداری نماید.

بالا نگهداشتن سر بعد جراح بینی

استراحت به حالت نیمه نشسته واز دو عدد بالشت درزیر سر استفاده گردد و از پایین نگه داشتن سر به مدت طولانی خودداری شود.

فعالیت بدنی شدید نکنید

تا یک هفته استراحت نسبی داشته باشید ، از فعالیتهای جسمی زیاد ،ورزش کردن ،بلند کردن اجسام سنگین خوداری و بیشتر استراحت کنید. 

 جویدن آدامس بعد جراحی بینی

از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد و پرقدرت دارند، بپرهیزید، خصوصا در خلال هفته اول، مصرف مایعات و غذاهای نرم توصیه می‌شود. جویدن آدامس را در ماه اول فراموش کنید.

از خوردن غذاهای سفت که به جویدن زیاد نیاز دارد خودداری و از غذاهای نرم و میکس شده استفاده کنید.

مسواک زدن بعد از جراحی بینی

دندانها را با مسواک کودک و نرم و با ملایمت مسواک کنید

استفاده از  عینک بعد از  عمل بینی

به منظور مراقبت عمل بینی تا زمانی که گچ بر روی بینی شما قرار دارد، می توانید از عینک استفاده کنید. پس از برداشتن گچ بینی، باید به مدت حدود 6 هفته سعی کنید عینک شما بر روی پل بینی قرار نگیرد. می توان آن را از پیشانی آویزان کرد یا بر روی استخوان گونه قرار داد. مراقبت بعد از جراحی بینی بسیار مهم است چون فشار ایجاد شده از طریق عینک بر روی بینی می تواند شکل بینی را تغییر دهد. روز پس از عمل جراحی می توانید از لنز طبی استفاده کنید.

فین کردن بعد جراحی بینی

فین کردن و شستشو بینی 

از آنجا که در خلال 3 هفته اول بعد از عمل، مخاط بینی بسیار حساس و آسیب‌پذیر است، طی این مدت باید از فین کردن اجتناب کنید و ترجیحا از راه دهان نفس بکشید. هنگام عطسه دهان باید باز باشد تا هوای پرفشار از راه دهان خارج شود و به مخاط بینی آسیب نرساند. 

 دوش گرفتن بعد جراحی بینی

بعد از عمل جراحی، 10-7 روز پانسمان ویژ‌ه‌ای روی بینی گذاشته می‌شود (به صورت اسپلینت یا گچ). در خلال این مدت این پانسمان باید خشک بماند، بنابراین باید طوری استحمام کنید که رطوبت به پانسمان روی بینی نرسد.

قبل از برداشتن گچ در صورت نیاز به استحمام ، از وان یا ریختن آب با ظرف روی بدن استفاده کنید. از دوش گرفتن جدا خودداری و زمان حمام کوتاه باشد و از گرمای زیاد و بخار اجتناب کنید زیرا موجب تورم بیشتر بینی خیس شدن پانسمانها خواهد شد.

چه کارهایی به بینی آسیب میزند  

حداقل به مدت دو هفته از خندیدن ، گریه کردن و حرکات اضافی صورت خودداری و در هنگام عطسه از دهان استفاده کنید.

از صحبت کردن طولانی و مکالمات تلفنی و فعالیتهای اجتماعی زیاد حداکثر به مدت دو هفته اجتناب کنید.

  اگر با لخته خود در بینی مواجه شدیم چه اقدامی انجام بدیم ؟

هرگاه مسیرهای هوایی بینی مسدود شوند (مثل زمانی که دچار آلرژی یا سرماخوردگی شده اید)، غدد بینی بیش از حد طبیعی موکوز ترشح می کنند. پس از رینوپلاستی بینی، در اثر ورم ایجاد شده، سوراخ های بینی دچار گرفتگی می شوند و در نتیجه باید تا کاهش ورم به مدت چند روز انتظار ترشحات موکوزی بیشتری را داشته باشید. این موکوز ممکن است با خونابه همراه باشد و تا زمانی که ترشحات زیاد و خونریزی شدید نیست، جای نگرانی وجود ندارد.

اگر دچار خونریزی شدید، باید طوری بخوابید که سرتان بالا قرار بگیرد (از صندلی یا بالش استفاده کنید). بر روی بینی و گردن و صورت کمپرس یخ قرار دهید. وارد کردن فشار به دو طرف قاعده ی سوراخ های بینی کمک کننده است. می توان در سمتی از بینی که دچار خونریزی است، از اسپری دکونژستانت استفاده کرد. اگر خونریزی ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید. 

 پوشیدن لباس بعد جراحی بینی 

پوشیدن لباس بعد جراحی بینی. حداقل یک هفته از پوشیدن لباسهایی که دکمه ندارند و عبور آن از سر به سختی میباشد خودداری کنید ، همچنین از لباس‌های پلیور یا تی شرت استفاده نکنید .

 دوری از گرما بعد جراحی بینی | تورم بینی با گرما

حداقل به مدت دو ماه از آفتاب ، نورهای قوی ، گرما و حرارت اجتناب کنید ، زیرا موجب تورم بافتها میشود.

به مدت دو ماه از شنا کردن و سونا رفتن خودداری کنید.

 آیا کشیدن سیگار بعد جراحی بینی مشکلی دارد ؟

مصرف مشروبات الکلی، استعمال سیگار و سایر دخانیات فرایند ترمیم زخم را مختل می‌کند. بنابراین ضروری است از 6 هفته قبل از عمل تا حداقل 3 هفته بعد از آن از مصرف سیگار اجتناب کنید. مصرف الکل احتمال خونریزی بعد از عمل را افزایش می‌دهد

شستشو بینی را فراموش نکنید

بعد از کشیدن تامپونها ، به مدت ۶ ماه بینی را با سرم سدیم کلراید روزی ۳ بار به نحوی که به شما آموزش داده خواهدشد شستشو دهید.

تا ۶ ماه از ضربه زدن به بینی جدا خودداری کنید . استفاده ازپمادهای ترمیمی فقط به دستور پزشک میباشد.

درصورت بروز هر مشکلی باجراح خود تماس بگیرید. 

بی خوابی بعد از جراحی بینی

ممکن است برای کمک به خواب بیمار در شب، داروی آرام بخش تجویز شود. باید به خاطر داشت که مصرف این داروها باعث می شود که برخی افراد روز بعد از جراحی بینی احساس ضعف و سرگیجه داشته باشند. فردی که از این داروها مصرف کرده است، نباید رانندگی کند و یا سایر کارهایی که به تمرکز ذهنی بالایی نیاز دارند، انجام دهد.

دیمن هیدرینات و دیفن هیدرامین از انواع داروهای آنتی هیستامین هستند که دارای خاصیت آرام بخش جزئی هستند و می توان آن ها را بدون تجوز پزشک نیز تهیه کرد. از این داروها نیز می توان استفاده کرد.

دارویی

ممکن است به مدت چند هفته برای درمان عفونت و تورم به شما آنتی بیوتیک های تجویزی مانند استروئیدهای خوراکی داده شود. آن را مطابق دستور بگیرید. اگر دچار اسهال شدید، مصرف آنتی بیوتیک ها را قطع کنید و با پزشک خود در ارتباط باشید . 

شما نسخه ای برای تسکین درد دریافت خواهید کرد، مسکن را طبق دستور پزشک و در صورت نیاز مصرف کنید ،  توصیه می کنیم 45 دقیقه قبل از اولین ویزیت بعد از عمل یک دوز مسکن مصرف کنید  

از مصرف آسپرین یا محصولات حاوی آسپرین خودداری کنید ، خودداری کنید. این داروها ممکن است باعث خونریزی شوند.   

افسردگی

پس از عمل جراحی بینی طبیعی است که برخی افراد دچار افسردگی جزئی شوند. فرد باید بداند که اگر چنین حالتی اتفاق افتاد، وضعیتی موقتی خواهد بود و به زودی برطرف خواهد شد.

این عارضه برای همه یکسان نیست، افسردگی به شیوه و شدت‌های مختلفی بروز می‌کند. برخی از علل بیشتر شایع افسردگی که باید مراقب آن بود عبارتند از:

  • مشکل در تمرکز یا گرفتن تصمیم
  • افزایش در خستگی و پایین بودن انرژی برای مدتی طولانی
  • احساس عذاب وجدان یا کلافگی
  • احساسات مداوم منفی یا بدبینانه
  • بی‌خوابی
  • خواب بیش از حد
  • حساسیت بیش از حد
  • بی اشتهایی
  • اشتهای بیش از حد
  • کاهش علاقه نسبت به برخی فعالیت‌ها 

عوارض عمل بینی و معایب عمل بینی 

مراقبت عمل بینی ، جدول زمانی بهبودی پس از عمل جراحی تیغه ی بینی

روز اول:

به خانه باز می گردید. تا حدی به گرفتگی بینی دچار خواهید شد. پانسمان زیر بینی باید در مواقع لزوم تعویض شود (اغلب 10 تا 20 بار).

روزهای 2 تا 5:

مشکل اصلی در این زمان گرفتگی بینی است.

روزهای 5 تا 7:

پانسمان داخلی بینی توسط جراح برداشته می شود. گرفتگی بینی تا حد زیادی کاهش می یابد.

روزهای 7 تا 10:

گرفتگی بینی کمی بدتر می شود.

هفته ی 3 تا 4:

تنفس از طریق بینی تا حد زیادی بهبود می یابد.

به خاطر داشته باشید: چنانچه نگرانی یا سوالی دارید، می توانید در هر زمان با بیمارستان یا کلینیک تماس بگیرید. می توانید در تمام دوره ی بهبودی و مراقبتهای بعد از عمل بینی و از اولین جلسه ی مشاوره تا بهبودی کامل بینی، برای طرح سوالات خود و کسب اطلاعات لازم، با مطب جراح متخصص زیبایی تماس بگیرید.

روز های بعد از جراحی بینی چگونه سپری کنیم ؟

شما می توانید 3 تا 6 هفته پس از جراحی انتظار احتقان و پوسته شدن بینی داشته باشید. بسیاری از بیماران در هفته بعد از عمل جراحی به محل کار یا مدرسه باز می گردند. پیروی از این توصیه ها می تواند به شما در جلوگیری از عوارض و بهبود سریعتر کمک کند.

 

چند روز اول بعد از عمل بینی

در صورت نیاز، پد گاز زیر بینی خود را (در صورت وجود) تغییر دهید. هنگامی که مبادله متوقف شد، متوقف شوید.

با بالاتنه بالا بخوابید تا فشار از سرتان کم شود.

از مسکن ها طبق دستور پزشک یا مسکن های خفیف غیر از آسپرین (تیلنول) استفاده کنید.

هر داروی اضافی را که پزشکتان تجویز کرده است، مصرف کنید.

برای جلوگیری از خشکی دهان مایعات فراوان بنوشید. یک مرطوب کننده کنار تخت ممکن است مفید باشد.

برای کمک به کنترل هر گونه خونریزی مزاحم بینی، ممکن است از کیسه یخ روی بینی و گونه ها استفاده شود. در حالت نشسته سر خود را به جلو خم کنید و به آرامی از بینی نفس بکشید. از طریق بینی خود خون را بو نکنید زیرا باعث خونریزی بیشتر می شود.

چند هفته اول پس جراحی بینی

از 1 تا 2 روز پس از جراحی برای از بین بردن پوسته پوسته یا باقیمانده جراحی، از یک شستشوی آب نمک (سالین) استفاده کنید. تا چندین بار در روز محلول را در بینی خود فرو کنید. اسپری ضد احتقان بینی یا مجرای بینی را باز می کند و ممکن است قبل از شستشو با آب نمک استفاده شود.

پس از جراحی برای برداشتن خون و مخاط قدیمی به چندین ویزیت نیاز خواهید داشت. در طی این ویزیت ها، هر گونه التهاب یا بافت اسکار پایدار پس از اسپری شدن یک بی حس کننده موضعی به داخل بینی برداشته می شود.

برای راحتی شما، توصیه می کنیم یک دوز از مسکن تجویز شده خود را درست قبل از این ملاقات ها مصرف کنید مسکن را با معده خالی مصرف نکنید..

برای چند هفته، مقداری ترشح غلیظ در حال تغییر از بینی خود خواهید داشت این زمانی اتفاق می افتد که سینوس ها شروع به پاک شدن خود می کنند این طبیعی است و نشان دهنده وجود عفونت نیست.

آرام باشید، حداقل یک هفته از خم شدن، ورزش کردن و ورزش کردن خودداری کنید تا زمان بهبودی کامل، معمولاً در عرض دو هفته، هیچ فعالیت شدیدی مجاز نیست.

اسهال شدید ناشی از مصرف آنتی بیوتیک می تواند نشانه یک مشکل جدی پزشکی باشد اگر این اتفاق افتاد، مصرف آنتی بیوتیک را قطع کنید.

 

نکات مهم

با دهان باز سرفه و عطسه کنید.

در هفته اول بینی خود را باد نکنید در این مدت اگر گرفتگی دارید، به آرامی بو بکشید و داخل دستمال کاغذی تف کنید.

از خوردن غذاهای تند و تند خودداری کنید.

از طریق نی ننوشید.

توجه با پزشک خود تماس بگیرید اگر

خونریزی بیش از حد دارید

علائم عفونت مانند تب، سردرد زرد-سبز، سردرد ناراحت کننده دارید

یا افزایش درد

بینایی ضعیف ، چشم های برآمده، ، یا ترس شدید

ترشحات آبکی شفاف از بینی دارید

 

مراقبت از زخم

تا یک هفته بعد از جراحی بینی خود را باد نکنید. اگر میل به عطسه دارید، سعی نکنید آن را متوقف کنید. در عوض، با دهان باز عطسه می کنید.

ممکن است چند روز پس از جراحی و برای مدت کوتاهی پس از اولین ویزیت های کلینیک دچار خونریزی بینی شوید. اگر خونریزی رخ داد، سر خود را کمی به عقب خم کنید و به آرامی از طریق بینی نفس بکشید.

می توانید به آرامی بینی خود را با دستمال بکشید اسپری‌های بینی که بدون نسخه خریداری می‌کنید می‌توانند برای کنترل خونریزی‌های مزاحم بینی استفاده شوند با این حال، اینها اسپری ضد احتقان بینی هستند و شما فقط می توانید برای 2-3 روز از آنها استفاده کنید. اگر برای مدت طولانی از آن استفاده شود، گرفتگی تشدید می شود. اگر خونریزی برای مدت طولانی ادامه داشت، لطفا با ما تماس بگیرید.

از دیگر مراقبت عمل بینی:

  • در ساعات اولیه بعد از جراحی بروز سرگیجه و تهوع با شدت کم طبیعی است.
  • اگر بعد از جراحی احساسی گلو درد دارید و یا حس می کنید سرما خورده اید نگران نباشید، این حس به خاطر استفاده از لوله بیهوشی طی عمل جراحی به وجود می آید.
  • مصرف مایعات گرم و سوپ به بهتر شدن شرایط کمک می‌کند. به هیچ وجه  غذاهای سفت مثل گوشت کبابی و یا سبزیجات سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند مصرف نکنید.
  • برای رفع کبودی محل جراحی که گاهی تا زیر چشم هم کشیده می شود، از کمپرس یخ کمک بگیرید. تورم و کبودی ظرف ۷۲ ساعت تا حد زیادی کاهش می یابد.
  • ممکن است تا ۴۸ ساعت از بینی خون آب خارج شود. به هیچ وجه از دستمال کاغذی استفاده نکنید، چون می تواند باعث بروز عفونت شود. استفاده از گاز استریل بهترین روش برای رفع خون آب است.
  • حین استراحت و خواب، دراز کشیدن به صورت طاق باز بهترین حالت است، به هیچ وجه به پهلو نخوابید.
  • در روزهای ابتدایی بعد از جراحی همواره با استفاده از چند بالشت سر خود را در موقعیتی بالاتر از سایر اعضای بدن قرار دهید.
  • فریاد نزنید و از صحبت کردن با صدای بلند نیز پرهیز کنید.
  • با شدت زیاد نخندید.
  • پس از گذشت ۴۸ ساعت اولیه بعد از عمل نیاز است که بینی خود را با سرم شستشو دهید پزشک شما را در این مورد راهنمایی می کند و روش انجام کار و میزان استفاده از سرم را به شما یادآوری میکند. برای این کار از سرنگ تکراری استفاده نکنید و پس از هر بار شستشو سرنگ خود را عوض کنید.
  • هنگام مسواک زدن با دقت و آرام مسواک بزنید تا ضربه ای به لبها و لثه ها وارد نشود.
  • بدون تجویز جراح دارو مصرف کنید و داروهای تجویزی را در زمان مقرر استفاده کنید. اگر مشکل معده دارید حتما با پزشک خود در میان بگذارید و از مصرف دارو ها با معده خالی پرهیز کنید.
  • در هفته اول هنگام استحمام کل سر و صورت را نشویید و به شستن موها و بدن به صورت جداگانه اکتفا کنید. اجازه ندهید گچ بینی خیس شود.
  • معمولاً اولین ویزیت پزشک هفت روز بعد از جراحی است، که طی آن گچ بینی برداشته می‌شود و بخیه ها کشیده می‌شوند. بخیه های داخلی جذبی هستند و نیاز به کشیدن آنها نیست.
  • از انجام ورزش‌های شدید اجتناب کنید تا زمانی که پزشک اجازه این کار را بدهد.
  • تا سه ماه از عینک طبی و تا شش ماه از عینک آفتابی استفاده نکنید.
  • تعویض چسب بینی ابتدا توسط پزشک انجام می شود. پس از آن خود شما می توانید این کار را انجام دهید، البته با مشاوره پزشک.
  • بیمار تا یک هفته بعد از جراحی مجاز به مسافرت رفتن نیست. حتی مراجعه کنندگانی که از سایر کشور ها برای عمل جراحی به ایران می آیند باید برای بازگشت تا یک هفته بعد از عمل جراحی صبر کنند.
  1. لازم است تا حداقل 24 ساعت ، پس از جراحی برای کمک به بهبود کبودی ها ، از کمپرس سرد استفاده نمایید.
  2. سعی کنید تا چند هفته اول ، از خندیدن و حرف زدن زیاد اجتناب کنید.
  3. بهتر است در 48 ساعت اول پس از جراحی ، غذای میکس شده میل کنید و رژیم نرم را رعایت کنید. ( منظور از رژیم نرم ، اجتناب از مصرف خوراکی هایی که نیاز به جویدن زیاد ، دارد و یا سفت است ، مانند سیب ، هویج و استیک )
  4. تا وقتی که وضعیت بینی تان کاملاٌ تثبیت نشده است ، سعی کنید در محل های شلوغ که امکان دارد ضربه به بینی تان وارد شود، مانند مترو رفت و آمد نکنید.
  5. موقع خواب و استراحت برای این که ورم کاهش یابد بهتر است ، سرتان کمی بالا تر از بدن تان قرار بگیرد .
  6. اگر خواستید عطسه کنید ، حتماً دهان تان را باز نگه دارید.
  7. از انجام فعالیت های سنگین مانند بلند نمودن اجسام سنگین ، یا پرداختن به ورزش های پر تحرک یا سنگین ، دست کم تا شش هفته بپرهیزید.
  8. از مصرف سیگار بپرهیزید.

 

کپی رایت@2017 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه برنامه نویسی آیسیز میباشد